Sunday, April 1, 2018

اخطار شاخص درصد صعودی (شاخص ریسک بازار)

شاخصی که ریسک بازاررا اندازه میگیرد وآشنایی با آن برای  سرمایه گذاران غیرحرفه ای جدا ضروری است . زیرا ارزش سرمایه گذاری آنها  را دربرابر سقوط و نوسانات بازاردرماههای آینده بیمه خواهد نمود.

در نیمه اول قرن بیستم و پس از جنگ دوم جهانی نیاز به یک شاخص متفاوت در بازار که بتواند بدون وزن و تعلق شرایط بازار را ارزیابی کند احساس می شد، تا اینکه در 1955 آقای کوهن مفهوم درصد صعودی را ابداع نمود و با استفاده از این مفهوم، شاخصی حاصل شد که شیوه تعامل با بازار را به روشنی دیکته می نمود و مفهومی بسیار پراهمیت و حیاتی تلقی شد. شاخصهای موجود در بازارهای سرمایه گر چه شرایط بازار را منعکس می کنند و نشان از شرایط اقتصادی و بازار دارند، اما در بسیاری مواقع نه تنها برای سرمایه گذاران پیامی ندارند، بلکه باعث ضرر و زیان او نیز گردیده اند.

شاخص های موجود در جهان، مصرف تحقیقاتی و اقتصادی دارند و نمی باید مورد استفاده سرمایه گذاران در تشخیص شرایط بازار و زمان یابی ورود و خروج از بازار قرار گیرند. شاخص درصد صعودی در 1955 برای سرمایه گذاران ابداع گردید و امروز کمتر سرمایه گذار حرفه ای است که از این شاخص بهره نگیرد. شاخص درصد صعودی به سرمایه گذار جهت می دهد که در مقابل بازار چگونه عمل نموده و با آن تقابل نماید.

اجازه دهید شیوه ساده محاسبه "درصد صعودی" را به عرض برسانم تابه ساختارواهمیت آن درشناسایی زودهنگام خطرسقوط بازار اشراف حاصل نمایید.شاخص "S&P500" را در نظربگیرید. "درصد صعودی" این شاخص امروز 31 مارس معادل  42% میباشد.این به زبان ساده بدان معنی است که 42 درصد از 500 سهم موجود درشاجص "ُS&P500" خوب و 58% بقیه بد و در سیستم تحیل نقطه و شکل "”Point & Figure” دارای سیگنال فروش هستند. این عدد همچنین اخطارمیدهد که بازار ریسکی است و اکثریت قاطع سهام بازار در تحلیل نقطه و شکل دارای سیگنال فروش هستند.

توصیه می شود سرمایه گذاران حساب شاخص "درصد صعودی" را از شاخصهای معمول بازار جدا کنند، زیرا شاخصهای بازار عملکرد یک دسته سهام خاص را نشان می دهند. شاخص درصد صعودی به سرمایه گذار جهت می دهد که در تقابل با بازار چه نوعی از استراتژی های تدافعی یا تهاجمی را اتخاذ کند. این مفهوم بهترین شاخص و اندیکاتور بازارهای سرمایه محسوب می شود.
آقای کوهن مبتکر شاخص درصد صعودی معتقد بود که شاخصهای بازار سرمایه گذاران را گمراه می کنند و هنگامیکه قیمت ها گران هستند، توصیه به خرید می کنند و در زمانی ارزانی سهام تصویری ترسناک از بازار ارائه می دهند.
شاخص "درصد صعودی" برخلاف خرد بازار و سرمایه گذار امروزی که منبعث از شاخصهای بازار است عمل می کند. سیستم تحلیل نقطه و شکل تحلیل را از شاخص درصد صعودی که تعیین کننده استراتژی ورود به بازار است، آغاز می کند. شاخص درصد صعودی سرمایه گذار را به سوی سهامی سوق می دهد که ارزش بازار آنها کمتر از ارزش ذاتی شان می باشد که از این جهت شبیه به تحلیل های بنیادی "ارزش پایه" بدنبال سهام زیر قیمت می گردد.  در روزهای آینده گزارش مهمی از وضعیت بازار و ریسک سقوط سهام را دوستان ارایه خواهم داد. با تشکر. َMarch 31, 2018

محمود گنابادی Ph. D.  , F.C.S.I 

No comments:

Post a Comment