Friday, November 26, 2010

Building Inspection for Home buyers, Feb. 2010

اهمیت بازرسی در هنگام خرید ملک و ساختمان

Inspection. Feb. 2010

بسیاری از خریداران ملک و ساختمان بخصوص آنها که برای اولین بار می خواهند صاحب خانه شوند، مسئله بازرسی حرفه ای (Inspection) ساختمان مورد خرید را چندان جدی نمی گیرند و به تصور آنکه بازرسی ساختاری منزل کاری تشریفاتی و با انگیزه صرفه جویی در هزینه های خرید، از این مرحله با بی اعتنایی عبور می کنند.

پس از آنکه قرارداد خرید وفروش توسط طرفین قرارداد به امضاء می رسد، مراحل تأمین مالی، ازریابی و مسائل ثبت و انتقال سند هریک دارای هزینه هایی هستند که موجب می شوند تا برخی از خریداران نسبت به انجام بازرسی و پرداخت هزینه آن بی میل شوند.

بازرسی ساختمان این فرصت را به خریدار ملک می دهد تا نواقصی را که توسط او قابل رویت نیست، با استفاده ازابزار و اطلاعات فنی کشف و هزینه سنجی نماید.

وظیفه بازرس آن است که بخشها و سیستم های مختلف ملک را مورد بررسی و آزمایش قرار دهد و شرایط وضعیت آنها را بصورت کتبی گزارش نماید.

خریداری که این گزارش را قبل از عقد قرار داد نهایی مطالعه می کند، متوجه می شود که خانه دارای چه نواقصی است و آیا این مشکلات قابل رفع است و یا اینکه بطور کلی منزل مورد معامله دارای مشکلات اساسی است و رفع معایب آن مستلزم پرداخت هزینه های گزافی خواهد بود.

البته هنگامیکه یک واحد مسکونی (تجاری) نسبتا کم عمر را خریداری می نماییم، ممکن است مشکلات چندانی در آن مشاهده نشود، اما با بالا رفتن عمر ملک مورد خریداری، دامنه و وسعت مشکلات ملک افزایش می یابد و بازرسی ساختاری خانه قبل از خرید را ضروری می سازد.

واحد های ساختمانی قدیمی دارای مشکلات عدیده ای هستند که حتما می بایست خریدار قبل از انجام معامله از آنها با خبر باشد. اینکه پس از اطلاع از وضعیت ملک مورد خریداری، ترمیم او چگونه خواهد بود، مسئله دیگری است.

معمولا منازل قدیمی تر دارای مشکلاتی در بخش لوله کشی، سیم کشی ساختمان، سیستم تهویه و گرمایش، فرسودگی پشت بام، ترک داشتن فونداسیون ساختمان و یا چکه کردن سقف ها دارند. اگر مرحله بازرسی را نادیده بگیرید، ممکن است رویای داشتن خانه تبدیل به یک کابوس گردد. هزینه بازرسی چندان زیاد نیست ( 400 تا 200 دلار) و قطعا مطالعه گزارشی که در نتیجه بازرسی بصورت کتبی به دستتان می رسد بسیار با ارزش تر از هزینه آن است و برخی اوقات هزینه نجات است.

این گزارش به شما می گوید که چه نواقصی در اطراف واحد ساختمان مورد خرید وجود دارد و این فرصت را به شما می دهد که در مورد هزینه رفع این نواقص تحقیق کنید و بر اساس آن تصمیم نهایی برای خرید و احتمالا رفع این نواقص را بگیرید و یا اینکه بطور کلی از خرید ملک مزبور منصرف شده و به سمت واحد ساختمانی دیگری بروید.

فرض کنید گزارش بازرسی به شما بگوید که پشت بام ساختمان نیاز به تعمیر اساسی دارد و در حال از بین رفتن است و شما می باید به سرعت آن را عوض کنید. خریدار آگاه بلافاصله از یک متخصص پشت بام سازی درخواست تخمین هزینه می کند و در می یابد که در صورت انجام معامله، مثلا می باید مبلغ 10.000 دلارهم خرج پشت بام کند. یا فرض کنید که در گزارش بازرسی مطرح شود که سیم کشی واحد ساختمان غیر استاندارد است و یا فونداسیون خانه دارای شکافهای عمیق است.

بسیاری از این مشکلات قابل رفع و برخی نیز شاید به سادگی قابل تعمیر و بازسازی نباشند و در صورت اجرا هزینه های بسیار زیادی را در پی داشته باشند.

بنابراین بازرسی واحد ساختمانی را در هنگام خرید از یاد نبرید و آنرا هزینه ای لازم بدانید که می تواند در اتخاذ تصمیم درست مالی و سرمایه گذاری شما بسیار موثر باشد. خریدار مطلع با سبک و سنگین کردن مشکلات هر واحد ساختمانی در گزارش بازرسی تصمیم نهایی خود را می گیرد و این تصمیم هر چه که باشد، آگاهانه تر از آن تصمیمی است که بدون داشتن اطلاعات فنی از ساختمان مورد خریداری اتخاذ میشود.

با احترام – محمود گنابادی

متخصص وام های مسکونی و تجاری

Dominion Lending Centre

تلفن: 604-340-3270

Feb. 1, 2010

No comments:

Post a Comment