Friday, November 26, 2010

GOLD, a currency without border, part 5, Sep. 2007

طلا ارز بدون مرز

GOLD, a currency without border, part 5 (Last Part)
Sep/ 2007
خلاصه :
«در شماره های گذشته عنوان شد که در سال 1971، آمریکایی ها به علت فزونی میزان دلار منتشر شده بر ذخائر طلای موجود شان، مجبور شدند که طلا را به عنوان پشتوانه دلار منسوخ کنند. از آن زمان تاکنون دلار ارزش زیادی را از دست داده است و طلا نیز بیش از 100% افزایش قیمت یافته است و این جریان ادامه خواهد داشت. عنوان شد که هر چه بدهیهای آمریکا زیادتر شود، ارزش دلار بیشتر افت خواهد کرد و چنانچه دولت آمریکا بخواهد از سقوط بیشتر ارزش دلار جلوگیری کند مجبور است نرخ بهره را بالا نگه دارد و حتی افزایش دهد تا دلار در این سطح فعلی بماند. و گفته شد که چنانچه دلار آمریکا سقوط کند، هیچ ارزی در امان نیست و به تمام پول های جهان آسیب خواهد رسید و طلا تنها جانشین پولهای کاغذی است.»

دنیای امروز به سیستم اعتباری خو گرفته و به آن عادت کرده است و به ناچار آسیب پذیر است و با یک طوفان اقتصادی ، نظام آن به هم می ریزد.
لذا برای محافظت از خود و ثروت خود در مقابل یک فاجعه اقتصادی محتمل، لازم است که همه ما چهار چوبه و شرایط مالی خود را مستحکم کنیم و برای رویارویی با یک تورم جهانی آماده باشیم. از نظر برخی سرمایه گذاران و اقتصاد دانان، امروز بازار سرمایه گذاری و اقتصادی کاملاً گیج و بی هدف است و بسیاری از سرمایه گذاران نمی دانند که چگونه پس انداز کنند و هراس روز افزونی نسبت به شرایط اقتصادی سالهای آینده دارند. لذا آگاهی مستمر از شرایط اقتصادی و سیاسی کشور در دستور کار اهل سرمایه گذاری است و آماده باشی پنهان در رویاروئی با تورم احتمالی محسوس است .
آیا برایتان جای تعجب ندارد که چراطلا در چند سال گذشته حدود 100% افزایش یافته است. آیا این افزایش بیانگر آن نیست که طلادر مقابل دلار یک انبار ثروت است و در برابر تورم کاملاً
می ایستد و صدمه نمی بیند. در چند سال اخیر این فلز به راحتی و با استحکام خوب بازار سهام را قدرت بخشیده است و به نظر می رسد که در سراسر جهان مردم در حال جمع آوری طلا هستند. شهروندان کشورهای فعالی چون چین و هند به طور بی سابقه ای پس انداز و سرمایه گزاریهای خود را به سمت طلا سوق داده اند.
«دولتها همیشه می توانند در صورت لزوم به هر میزان که بخواهند پول چاپ کنند، اما طلا را نمی شود چاپ نمود، لذا طلا به عنوان یک فلز کمیاب قادر است جانشین هر ارزی در جهان باشد. »
متخصصان مورد مصاحبه در این نوشتار معتقدند که رشد قیمت طلا در چند سال اخیر، فاز اول یک رشد طولانی تر است. در فاز اول افزایش ارزش طلا سرمایه گذاران آگاه و مطلع و یا شاید اهل حرفه سرمایه گذاری تصمیم می گیرند و به خرید طلا می پردازند. در مراحل بعدی بتدریج سایر مردم نسبت به این جریان آگاهی بیشتری می یابند و وارد عمل می شوند.
گرچه قیمت طلا در بازار های بین المللی توسط بانکهای جهانی از طریق عرضه و تقاضا و سیاستهای دیگر کنترل می شود، اما فاکتورهائی که بر قیمت این فلز اثر می گذارند ، درحال حاضر همگی به افزایش قیمت طلا کمک می کنند. شرایط اقتصادی کلان، مسائل سیاسی و جغرافیائی، منطقه ای، میزان عرضه و استخراج و غیره در حال حاضر همه خبر از افزایش قیمت این فلز می دهند.
یکی از تجزیه و تحلیلگران مالی می گوید، طلا یک دارائی است که بر اساس آن هیچکس به شما بدهکار نیست. اما اگر اوراق خزانه، سهام، حتی حساب پس انداز بانکی داشته باشیم، همیشه یک طرف معامله به ما بدهکار است و تنها دارائی ما یک برگه کاغذی است که بر اساس آن یکی متعهد است و به ما بدهکار است. سیستم اعتباری است.
«طلا معتبرترین سند نهائی پرداخت در جهان است».
و مردم جهان به تدریج به درک این واقعیت می پردازند که شرایط جهانی از نظر اقتصادی جالب نیست و به آهستگی به طرف پناهگاههای مالی (خرید طلا) برای حفظ ارزش دارائی های خود حرکت خواهند کرد. این آگاهی و گرایش مردم به طرف خرید طلا- تقاضای بین المللی را افزایش بیشتر داده و نتیجتاً دلار روز به روز رنگ بیشتری می بازد.
چه میزان سرمایه گذاری در طلا لازم است؟
وقتی از این صاحبنظران سئوال می شود که چه میزان طلا باید در سبد سرمایه گذاری نگه داشت ، هر یک پاسخی متفاوت می دهند. یکی می گوید که آرزو داشتم تمام ثروت من به طلا بود، اما امروز حدود 40% از سرمایه نقدی خود را به طلا نگه می دارم، اما توصیه می کند که در سبد سرمایه گذاری خود حدود 10 تا 15 درصد طلا باید نگه داشت – دیگری می گوید که نقدینگی مازاد بر مصرف یک سال را می باید به طلا نگهداری نمود و شاید لازم است حدود یک سوم از دارائی های نقدی را به طلا نگه داشت.
به هر حال درشرایط کنونی اقتصاد جهانی، تمام این صاحبنظران معتقدند که داشتن طلا به منزله یک بیمه نامه در مقابل تورم و عدم اطمینان جهانی و اتفاقات احتمالی است و این چیزی است که باید در سبد هر سرمایه گذاری باشد. وقتی در سبد سرمایه شما طلا یافت می شود، ریشه آن قوی است و در شرایط تورمی آسیب جدی نمی بیند.
این نوشتار به پایان رسید . اما تصمیم گیری در خصوص سرمایه گذاری بخشی از نقدینگی کار چندان ساده ای نیست. سرمایه گذار امروز ، وقتی به سراغ خرید طلا می رود، راه کارهای زیادی در پیش روی می بیند.
او مشاهده می کند که برای سرمایه گذاری در طلا راههای زیادی وجود دارد؛.
1- خرید شمش و سکه ؟ چگونه.
2- خرید سهام شرکتهای تولید کننده طلا؟ اگر بله، کدام شرکتها
3- خرید طلا و جواهرات ساخته شده؟!
4- خرید طلا از طریق کارگزاری ها (Brokerayes)
5- خرید Mutual funds
- کدام یک درست است؟
- درچه قیمتی باید طلا را خرید؟
- آیا می توان سوار بر نوسان قیمت طلا شد؟
خوانندگان عزیز، سرمایه گذاری در این کالای با ارزش بسیار عاقلانه است، اما کیفیت سرمایه گذاری و انتخاب درست ابزار و بازار آن کاری بسیار حساس و حرفه ای است.
همیشه در بازارهای پر منفعت ، فوت و فن های کوزه گری وجود دارد که اهل حرفه آن ها را می شناسند . حتماً قبل از اقدام و انتخاب روش سرمایه گذاری در طلا با بنده مشورت کنید.
جلسه اول مشاوره افتخاری و رایگان است. 604،340،3270

No comments:

Post a Comment