Friday, November 26, 2010

GOLD, a currency without border, part 3, July 2007

طلا ارز بدون مرز
GOLD,a currency without border, part 3,
July 2007

«در اول این نوشتار گفته شد که چگونه آمریکائی ها تابین سالهای 1971-1913 به پشتوانه طلای موجود و ذخایز خزانه خودبی رویه دلارچاپ کردند به تدریج کشورهایی چون فرانسه به عدم وجود طلا به میزان دلارهای چاپ شده پی بردند. در آن سال نیکسون که شرایط را بد دید، به توصیه اقتصاد دانان و مشاوران مالی خود " استاندارد طلا" را از پشتوانه دلار برداشت ودر عمل پشتوانه دلارهای چاپ شده در سراسر دنیا بدون پشتوانه به زندگی خود ادامه داد و به تدریج از قدرت واقعی آن کاسته شد. از سال 1971 به بعد پشتوانه دلار آمریکا دیگرطلا نبود، بلکه مردم و سیستم مالیاتی کشور.
امروز هر کشوری که طلب های خود را دنبال کند، فشار آن به جامعه آمریکائی و به مردم بر می گردد و مردم هستند که بایستی تلاش کنند تا این پول از وضع بدی که دارد بدتر نشود. ریچارد راسل می گوید که وقتی بازار سهام در سال 2000 دچار مشکل شد، در آن هنگام گفتیم که گمان نمی رود FED بتواند جلوی این جریان را بگیرد خانم آیدن می گوید: یک اقیانوس از دلار وارد سیستم شد که آثار تورمی اش تازه شروع به نمایش کرده است. افزایش بی رویه پول همیشه علت تورم بوده است و خواهد بود. تورم در حال افزایش است و نهایتاً شرایط به سمتی خواهد رفت که تمام اهل فن مجبور خواهند بود در تعامل این تورم مقاومت کنند و به نظر نمی رسد چیزی بهتر از طلا بتواند تاثیر این شرایط تورمی را خنثی کند.
این واقعیت که طلا در چند سال گذشته افزایش شدیدی داشته است، صرفاً یک تصادف نیست، بلکه افزایشی قابل انتظار بوده است که اهل فن و سرمایه داری از دیر باز منتظر آن بوده اند و می دانند که کار کاهش ارزش دلار هنوز ادامه دارد و دیر یا زود دلار آمریکا قدرت خرید خود را بطور غیر منتظره ای از دست خواهد داد. طلا آخرین مرجع محافظت در مقابل تورم است و همیشه توانسته است درچنین شرایطی سرعت افزایش ارزش آن از میزان تورم پیشی بگیرد. مردمی که در حال پس انداز دلار هستند، ممکن است با یک تراژدی روبرو شوند که هرگز در عمر خود آن را تجربه نکرده اند. واحد ارزش تمام دارائی های ما "دلار" است . وقتی به سود سرمایه و اوراق قرضه و املاک و ساختمان خود نگاه می کنیم، ارزش آن ها را به دلار می سنجیم، ریسک کاهش ارزش این دارائی ها محتمل است درحالیکه عملاً و در مقابل این کاهش ارزش طلا و نقره و فلزات گرانبها که در طول تاریخ ذخائر فیزیکی نامیده شده اند، افزایش می یابند.
به عقیده اقتصاددانان مورد مصاحبه، دلار در بلند مدت لغزش نموده و سقوط خواهد کرد و این به معنی در امان بودن سایر ارزهای جهان نیست. در قرن گذشته وجود بزرگترین ذخایر طلای جهان در آمریکا امری باز دارنده از سقوط دلار بوده است و به همین علت است که تاکنون توانسته است این سطح از کسر بودجه را تحمل کند. اینکه جهانیان تصور کنند ذخائر طلای کشور کماکان می توانند به لغزش دلار پوشش دهند، اشتباه اسفناکی است. در حال حاضر میزان کسر بودجه آمریکا حدود 6% رشد ناخالص داخلی است که در اقتصاد، این سطح ازکسر بودجه نقطه بحران اقتصادی تلقی میشود. کسر پرداختهای تجاری و بودجه و حسابجاری کشور سطحی بحرانی دارند و اقتصاد آمریکا به سوی یک صخره عظیم یخی در حرکت است و دیری نمی گذرد که این برخورد اتفاق خواهد افتاد. فرض کنید در خانواده ای میزان مخارج از درآمدها بیشتر است و می باید بطور روز افزونی وام بگیرد تا حجم عظیم مخارج خود را بدهد، طبیعی است که این بدهیها برای همیشه نمی توانند افزایش یا و به نقطه بحرانی و« بی اعتباری» می رسند. حقیقت آن است که آمریکا نیز دچار مصیبتی مشابه شده است و میزان بدهیهایش از کنترل خارج است.
البته لازم است به عرضتان برسانم ، برخی صاحبنظران و اهل فن نیز معتقدند که این قرضها و بدهیها می توانند کماکان افزایش یابند و هیچ پیامد منفی نیز به بار نخواهد آمد.
اما تجزیه و تحلیل گران مصاحبه ما شدیداً معتقدند که شرایط جاری اقتصاد آمریکا مطلوب نیست و ناپایدار به نظر می رسد و دیر یا زود بحرانی اقتصادی آمریکا را فرا می گیرد و تورم سر سام آوری بوجود می آید که ارزش دلار آمریکا را به طور نگران کننده ای کاهش خواهد داد. لذا این صاحبنظران معتقدند که بهترین راه برای مصون ماندن ثروت جایگزینی دلار با فلزات گرانبهائی چون طلا و نقره است.
گرچه در معادلات اقتصادی، دانشمندان و سیاستگزاران دولت دست روی دست نمی گذارند و بهر حال مجبورند که عکس العمل ها و به تدابیری را برای مهار تورم در سر داشته باشند، اما به عقیده بسیاری از صاحبنظران تا زمانیکه بدهیهای دولت و کسر بودجه آن به طور جدی شروع به کاهش نکند، خطر بروز تورمی غیر قابل تصور و بدنبال آن سقوط دلار روز به روز واقعی تر خواهد بود. (خوانندگان گرامی می توانند در جدول اقتصادی ماهیانه آمارکسر بودجه ماهییا نه را دنبال کنند.)
البته از دیدگاه تحلیل گران اقتصادی کاهش کسر بودجه در شرایط فعلی اقتصادی آمریکا درکوتاه مدت عملی نیست و شاید پارامترهای چندانی برای فرار از این تورم وجود نداشته باشد. دلار آمریکا درحال از دست دادن ارزش خود است و می باید به دارایی های معتبرتر فیزیکی تبدل شود.
بیائید لحظه ای به منحنی ها و نمودارهای فراوان در سایت های اینترنتی نگاهی بکنید، در اولین نظر متوجه می شوید که طلا و دلار در جهت عکس یکدیگر حرکت می کنند. این وابستگی را به خاطر بسپارید و اجازه دهید کمی با جزئیات بیشتر نتایج حاصل از سقوط دلار را برایتان تصویر کنم. دلار ارزی بین المللی وشناخته شده است و هنوز «اندوخته ارزی جهانی» برای اکثر کشورهاست. گرچه کشورهائی چون چین و شوروی و هند و برخی دیگر به تدریج ذخیره دلاری خود را کاهش می دهند، اما هنوز هم دلار به عنوان یک ارز جهانی معتبر مورد قبول کشورهاست، هنگامیکه اعتماد جهانی به این پول کاهش یابد در میان مشکلات بی شمار دو مسئله بیش از همه نگران کننده خواهد بود. اول آنکه شاید کشورهای رو به رشد و ثروتمند آمادگی وام دادن بیشتر به آمریکا را نداشته باشند، زیرا دلار کاغذی بی اعتبارشده است ، دوم آنکه تمام کشورهای جهان به بازپس دادن دلارهای خود به خزانه دولت آمریکا دست بزنند. بسیاری از اقتصاد دانان دنیا معتقدند که چنانچه این دلارهای گسترده در سراسر جهان بخواهند به خانه برگردند، تورمی سرسام آور که جهان آن را به خود ندیده است اتفاق خواهد افتاد و همه را حیرت زده خواهد کرد.
نکته جالب توجه آن است که در ابتدا، از آن جهت دلار به عنوان یک ارز جهانی و اندوخته خزانه بسیاری از کشورها بود، که خزانه داری آمریکا اندوخته عظیمی از طلا را نگه داری می کرد، اما طلای اندوخته فروش رفت و دلار بدون پشتوانه به حیات خود ادامه داده است. اگر در ماههای آینده نشانه های تورمی بیشتری در کشور حادث شود و نرخ کنترل شده 5/2% امروزین به طرف 3 و یا 4% حرکت کند، دنیا به تدریج و بطور فزاینده نگران می شود، و مردم تلاش می کنند تا پناهگاه امنی برای حفظ ارزش پس انداز و ثروت خود پیدا کنند.
گمان می کنید پس از دلار، معتبرترین ارز جهان چیست؟ ساقط شدن دلار به اقتصاد جهان لطمه می زند و به نظر نمی رسد که سایر ارزها درامان بمانند. مطمئناً تمام کشورهای جهان از نظر اقتصادی آسیب می بینند و کم بیش نوسانات عمده ای در ارزهای آنان حاصل می شود که الزاماً مثبت نخواهد بود. ، زیرا دامنه تورم معلوم نیست تا کجای این جهان اقتصادی گسترش یابد.
امروز کسر بودجه آمریکا 7/5% تولید ناخالص داخلی است. بطور معمول، هر کشوری که به چنین سطح کسر بودجه ای برسد، ارزش پولش سقوط می کند. اما علت آنکه آمریکا از این شرایط تاکنون جان سالم به در برده است، تصور سنتی جهانیان مبنی بر آن است که دلار یک ذخیره ارزی جهانی است . آمریکائی ها هم درچنین شرایطی مرتباً قرض گرفته اند و بجایش پول چاپ کرده اند و به دولتها و ملت ها داده اند. اما اکنون برخی دولتها و سرمایه گذاران متوجه شده اند و می شوند که این دلارها پشتوانه ندارند و شروع به عوض کردن پول خود با سایر ارزها و یا فلزات گرانبها کرده اند و می کنند. ما شاهد بوده ایم که روسیه این کار را کرده است و احتمال زیادی می رود که بانکهای جهانی نفت نیز تعویض دلار را در دستور کار خود داشته باشند.
کشورهای جهان شاهد هستند که اکثر کالاهای مصرفی، بالاخص در خود آمریکا ، ساخت کشورهای آسیای جنوب شرقی، بالاخص چین هستند، امریکا از تولید فاصله گرفته و بیشتر به سرویس و ا رائه خدمات روی آورده است و نقش صرافی و صرافها را بر عهده گرفته و درواقع پول چاپ می کند و آنرا با کالاهای وارداتی معاوضه می کند. شاید کشورهای تولید کننده یواش یواش دست از مهربانی و گذشت و بخشندگی بردارند وبخواهند طلبهای خود را به ارزهای دیگر وصول کنند.
گرچه آینده طلا بسیار روشن است اما نوسانات آن نیز بسیار زیاد است و سرمایه گذاری سودمند د رآن مستلزم صرف وقت و مشاهده دائم نوسانات است و کاری حرفه ای است. لطفاً به تنهائی اقدام به سرمایه گذاری در طلا نکنید حتماً قبل از هرگونه اقدام با بنده مشورت کنید.

No comments:

Post a Comment